Història de les falles

L’any 1928 Carlos Romero Vèrnia pensà que seria bona idea adoptar el costum de fer una falla tal com es feia a València i va exposar la idea a un grup d’amics que el van seguir en el seu afany. Així es va crear la primera comissió de falla a Borriana, al Barri de La Mercè, formada pel president Manuel Martí Felis, Bautista Solà, José Borja, Manuel Artana, Demetrio de Astorza, Bautista Peris i el propi Carlos Romero. Aquells fallers van plantar i cremar la primera falla de la història de Borriana. Al període que va dels anys 1929 a 1936, i seguint la iniciativa de La Mercè, aparegueren ja set comissions de falla diferents i totes elles representaven a un barri de la ciutat: La Vila i el Barri València (1929), Barri Onda (1930), L’Escorredor (1931), Barri Tarancon* (1932), La Ravalera (1934) i El Pla* (1935).

La Guerra Civil impossibilità que es plantaren falles a Borriana entre 1937 i 1940, però la festa va renàixer poc a poc als anys quaranta. De 1941 a 1943 sols la Mercè i La Vila plantà els seus monuments, però aconseguiren mantindre la festa viva després del conflicte bèl·lic.

Durant l’any 1943 les comissions del Barri València, l’Escorredor, Barri d’Onda i La Ravalera es van reorganitzar; a més es van crear les noves de Sant Blai, La Mota i la Societat de Caçadors, sent la primera comissió que no representava a un barri. La recuperació del nombre de comissions va fer necessària una nova organització de la festa i eixe mateix any es va crear la Junta Local Fallera de Borriana.

De 1955 a 1972 van sorgir moltes comissions noves, i totes elles eren societats: Club Ciclista* (1955), Societat Filharmònica* (1955), Centre Espanya (1956), Nuestro Bar* (1958), Estació* (1960), Cooperativa de Llauradors* (1964), Club Ortega (1965), Mercat* (1966), Chicharro (1970) i Club 53 (1972).

Amb el creixement urbà de la dècada dels seixanta es construiren nous barris que començaren a plantar falla a partir de la dècada següent. Aquestos barris van ser la Bosca (1977), L’Axiamo* (1981) i Quarts de Calatrava (1993). També van apareixer noves societats com el Frontó Borja* (1981) i Don Bosco (1989).
Als anys dos-mil tenen lloc les darreres creacions de comissions de falla a Borriana, sempre també com a societats: Sant Josep (2009), Rei Jaume I (2012) i Cardenal Tarancon (2015).

*Falles actualment desaparegudes