La Falla Barro d’Onda presenta el seu Llbret

PRESENTACIÓ DEL LLIBRE L´ART DEL FOC

Estos dies,, l´activitat fallera esta en plena efervescència, amb el preparament dels ninots indultats, les carrosses per a les cavalcades del ninot, les comparses, passar pels carrers del barri per recaptar diners passant el típic cabas, etc. i també les presentacions dels llibrets que les comissions falleres editen en cada exercici.

El divendres passat va ser el torn de presentar a la societat fallera el llibret de la falla Barri d´Onda titulat “L´Art del foc”. En els salons de la seu social de la Caixa Rural Sant Josep de Borriana. Presenta´n un llibret innovador i amb una temàtica molt relacionada amb la cultura valenciana “La pirotècnia”.

La primera part del llibret ha estat per a als típicS saludes, fotos de les Corts d´honor i de la Fallera Major, les lloances corresponents i el repàs gràfic de l´exercici passat, això si, sempre busca´n una relació i cohesió amb el tema central del llibret. La segona part del llibret a sigut destinat al monogràfic de la història de la pirotècnia, dividint la secció en tres apartats, història de la pirotècnia universal amb L´assaig “Pirotècnia: del tret al masclet” escrit per Santiago Calaforra, la segona història de la pirotècnia valenciana amb l´assaig “Diguen-li Foc Trac” escrit per Pedro Manchón i per últim l´assaig titulat “L´alquímia i el foc dels Martí” escrita per Sergio López repassant la història de la pirotècnia a la localitat de Borriana que en la seua gran majoria ha estat dedicada a la nissaga familiar dels pirotècnics Martí de la reconeguda empresa Pirotècnia Martí amb 6 generacions treballant a l´ofici.

Ell llibret que ha estat dissenyat i maquetat la comissionada Verónica Sorribes, la portada ha estat dissenyada per l´artista borrianenc Juan Poré. El llibre inclou un amplíssim material gràfic cedit en la seua gran majoria per Jose manuel Dinaire i la Associació Cultural Amigos de la Pirotècnia, tambè hi han col.laborat en l´apart fotogràfic Alberto Navarro i Miguel Ruiz.

Enguany la Falla Barri d´Onda ha dotat al seu llibret d´uns elements diferenciadors com introduir codis QR al llibret perquè es poguera visualitzar mitjançant l’enllaç, mascletades i castells de focs d’artificis, proposant així un llibre interactiu. Dotar al llibre d´un separa fulls que fora un masclet original (sense pólvora , clar) realitzat per Bernardo Granados de “Pirotecnia Mart SL”i i com a obsequi un dibuix, fet a foc, de l´emblema de la falla, la bruixa, realitzat amb la combustió d´una mescla de diferents pólvores, per a crear una varietat de textures i colors. Cada dibuix és únic, puix cada combustió i càrrega de pólvora han sigut desiguals en cada paper, realitzats per la dupleta de genis Carlos Granados Martí i Juan Pore; també s´ha gravat la lectura del llibre per a fer-ho accessible als invidents amb un enllaç digital, mitjantçant els codis QR a la xarxa per poder-ho escoltar des de qualsevol dispositiu amb accés a internet, aquest procés de narració ha sigut realitzat en la seua gran majoria per Ruben Soto. I per últim publicar el llibret en la versió digitalitzada.

Per últim i com a colofó d´este projecte anomenat #algomesqueunllibretdefalla la presentació ha estat acompanyada a la inauguració, en els mateixos salons de la Caixa Rural, d´una exposició referent a la història de la pirotècnia que ha sigut montada per la empresa Pirotècnia Marti i que estarà oberta a tots els públics fins el dimecres dia 2.

Per últim este proyecte ha estat dirigit i coordinat per Sergio López i Berta Hernández i avalat per la gestora i tota la comissió de la falla, que també vol agrair a totes les cases comercials que han apostat per aquets ambiciós projecte.